۱۳۹۸ آذر ۵, سه‌شنبه

آخوندها و اعتراضات آبان ۹۸

اعتراضات خونین آبان ۹۸

نگاهی به رویدادهای اخیر کشور و بازبینی اعتراضات خونین ملت به گران شدن بنزین، نشان می دهد که سازمانهای امنیتی حکومت اسلامی احتمال این اعتراضات را می داده اند و برای رویارویی با آن نیز کمابیش آماده بوده اند. حتی به نظر می رسد که نهادهایی از حکومت در به راه انداختن ناآرامی ها و بویژه آتش زدن بانک ها دست داشته اند و برای هدایت و مدیریت آن از پیش برنامه ریزی کرده بودند. اگر این احتمال درست باشد آنگاه این پرسش پیش می آید که چرا حکومت می خواسته این اعتراضات را راه بیاندازد و چرا اکنون؟

برای پاسخ دادن به این پرسش باید به اعتراضات سالهای گذشته نگاه انداخت و نحوه رویارویی حکومت با آنها را دید. افزون بر آن باید واکنش غرب در این رابطه را زیر ذره بین گذاشت و با دقت لازم و کافی به آن نگریست.

دیگر کمتر کسی است که نداند غرب در به وجود آمدن حکومت اسلامی و قدرت گرفتن روحانیت شیعه در ایران نقشی مهم و کلیدی را بازی کرده است. این که چرا غرب خواهان این کار بوده، فرصت دیگری را می طلبد ولی کوتاه سخن این است که غرب (به درست و یا به نادرست) بر این باور است، که یک ایران یکپارچه و پیشرفته، می تواند به تهدیدی برای منافع راهبردی آنها در منطقه تبدیل شود. برای پیشگیری از آن نیز، آنها دریافته اند که یک حکومت غیر ملی و دینی که بتواند منافع ملی را قربانی منافع دینی کند، بهترین راه حل است.

غرب (اروپا و آمریکا تا پیش از آمدن ترامپ) از یک سو، نمی خواهد که حکومت اسلامی بر مشکلاتش پیروز شود و به همین دلیل نیز هرگاه لازم می بیند آن را به روش های گوناگون زیر فشار قرار می دهد تا آن را ضعیف و ناتوان نگاه دارد. ولی از سوی دیگر هم نمی خواهد که این حکومت سرنگون شود و راه را برای یک تغییر بنیادین در ایران باز نماید.

غرب با همه شعارهای دمکراسی خواهانه و مخالفت های ظاهریش با حکومت اسلامی، آن را بر دیگر اشکال حکومت در ایران ترجیح می دهد. در واقع غرب خواهان یک حکومت دینی نابسامان و ناتوان در ایران است که به آسانی قابل کنترل باشد. این سیاست ر آنها توانستند در چهل سال گذشته ادامه دهند و حکومت اسلامی را در ایران سرپا نگاه دارند. همه سیاستهای غرب در رابطه با ایران بر پایه همین اصل گذاشته شده است.

این روند همچنان ادامه داشت تا این که ترامپ به ریاست جمهوری رسید. سیاست و روش های ترامپ آن اندازه با روسای پیشین آمریکا تفاوت دارد که به آسانی می شود از یک انقلاب خاموش سخن به میان آورد. این تفاوت را بهتر از هر جای دیگر، در تغییر سیاست آمریکا نسبت به حکومت اسلامی و طرز دید ترامپ نسبت به آخوندهای حاکم بر ایران می توان دید.

ترامپ برخلاف اروپایی ها بر این باور است که یک ایران مدرن و پیشرفته هم به سود آمریکاست و هم شایستگی ملت ایران را دارد. او به روشنی آخوندها را دزدهایی خطاب می کند که از دارایی های ایران می دزدند و خرج تروریست های لبنانی و فلسطینی می کنند. او برخلاف ماکرون و مرکل نه تنها هیچ تمایلی بر ادامه حکومت اسلامی در ایران ندارد بلکه آن را بر ضد منافع آمریکا و ملت ایران نیز می داند.

آخوندهای حاکم بر ایران نیز به خوبی این تغییر را دریافته اند و پی برده اند که تهدیدهای ترامپ برخلاف امثال اوباما و کلینتون، یک خطر جدی است. آخوندها در ضمن دریافته اند که واکنش ترامپ نسبت به اعتراضات ملت ایران بسیار متفاوت خواهد بود.

از سوی دیگر می دانیم که جنبش ها، عموما حالت سیکلی دارند. به این معنی که فشار ناشی از مشکلات در گذر زمان، رو به بالا می گذارد و در دل ملت انباشته می شود تا به نقطه انفجار برسد. سپس این فشار، چه جنبش به هدف برسد و چه سرکوب شود، رو به پایین می گذارد و از آن کاسته می شود.

این ویژگی را در بیشتر جنبش ها چه در گذشته و چه هماکنون می توان مشاهده نمود. جنبش ملت ایران در سال های ۸۸ و ۹۶ و ادامه آن در سال ۹۸ نمونه ای از آن است. برخی بر این باورند که با شناخت دقیق جنبش و به کارگیری روش های متناسب با آن می توان تا اندازه ای این سیکل را مدیریت کرد و از قدرت آن کاست.

به نظر می رسد که آخوندهای حاکم بر ایران بر این باور بوده اند که اعتراضات، دیر یا زود خواهند آمد و می خواسته اند که آن را مدیریت کنند. آنها زمان کنونی را بهترین فرصت برای انجام این کار به شمار اورده بودند. بویژه این که ترامپ خود هم اکنون زیر فشار قرار دارد و به دلیل انتخابات آینده نیز نمی تواند ریسک چندانی به خرج دهد.
برای آخوندها روشن شده بود که هزینه اعتراضات در شرایط کنونی بارها سبک تر از تظاهرات در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود. به همین دلیل نیز بدون پروا بهای بنزین را بالا بردند و دانسته زمینه ناخرسندی ملت را هموار کردند. این که نیروهای امنیتی اینجا و آنجا در آتش زدن بانک ها و ایجاد درگیری فعال بوده اند، از روی بی برنامگی نبوده بلکه همه از پیش برنامه ریزی شده بودند.

آخوندها با این کار می خواستند که (بخشی از) فشار انباشته شده در ملت را خالی کنند و با مدیریت اعتراضات نقطه اوج سیکل را یکی دو سال به پیش بکشند. آنها حساب همه جای کار را کرده بودند.

آنها حساب همه جای کار را کرده بودند. تنها ایراد کار این بود که آنها هیچگاه نمی پنداشتند و پیش بینی نکرده بودند که ملت جان به لب رسیده این گونه بی پروا و بدون ترس خطر را به جان بخرد و به خشونت های آنها پاسخ گوید. آخوندها نمی دانستند که با گونه دیگری از اعتراضات روبرو خواهند شد. دلیل تعداد بالای کشته شدگان در اعتراضات اخیر نیز در همین نکته نهفته است.

واقعیت این است که نسل و گونه دیگری از اعتراض کنندگان پا به میدان گذاشته است که آخوندها تا کنون با آن روبرو نبوده اند و روش کنترل آن را نمی دانند.

دور سپسین (بعدی) تظاهرات به احتمال بسیار در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود. با توجه به آنچه که در پیش گفته شد، این تظاهرات می توانند نقش مهم و سرنوشت سازی را بازی کنند و زمینه را برای یک تغییر بنیادین در ایران هموار سازند.

اهورامزدا ایرانزمین را از دروغ، دشمن و خشکسالی نگاه دارد!
_____________________________


____________________________________________________

Ākhundhā va eeterāzāte Ābān 98

Eetrāzāte khunine Ābān 98


Negāhi be ruydādhāye akhire keshvar va bāzbiniye eeterāzāte khunine mellat be gerān shodane benzin, neshān midahad ke sāzmānhāye amniyatiye Hokumate Eslāmi ehtemāle in eeterāzāt rā midādeand va barāye ruyāruyi bā ān niz kamābish āmāde budeand. Hattā be nazar miresad ke nahādhāyi az hokumat dar be rāh andākhtane nāārāmihā va beviĵe ātash zadane bānkhā dast dāshteand va barāye hedāyat va modiriyate ān az pish barnāmerizi karde budand. Agar in ehtemāl dorost bāshad, āngāh in porsesh pish miāyad ke cherā hokumat mikhāste in eeterāzāt rā rāh biandāzad va cherā aknun?

Barāye pāsokh dādan be in porsesh bāyad be eeterāzāte sālhāye gozashte negāh andākht va nahveye ruyāruyiye hokumat bā ānhā rā did. Afzun bar ān bāyad vākoneshe Gharb dar in rābete rā zire zarrebin gozāsht va bā deqqate lāzem va kāfi be ān negarist.

Digar kamtar kasi ast ke nadānad Gharb dar be vojud āmadane Hokumate Eslāmi va qodrat gereftane rouhāniyate Shiye dar Irān naqshi mohem va keldi rā bāzi karde ast. Touzihe in ke cherā Gharb khāhāne in kār bude, forsate digari rā mitalabad vali kutāhe sokhan in ast Gharb (be dorost va yā be nādorost) bar in bāvar ast ke yek Irāne yekpārche va pishrafte, mitavānad be tahdidi barāye manāfeye rāhbordiye ānhā dar Mantaqe tabdil shavad. Barāye pishgiri az ān niz, ānhā daryāfteand ke yek hokumate gheyre melli va dini ke betavānad manāfeye melli rā qorbāniye manāfeye dini konad, behtarin rāhehal ast.

Gharb (Urupā va Āmrikā tā pish az āmadane Trump) az yek su namikhāhad ke Hokumate Eslāmi bar moshkelātash piruz shavad va be hamin dalil niz har gāh lāzem mibinad ān rā be raveshhāye gunāgun zire feshār migozārad tā ān rā zayif va nātavān negāh dārad. Vali az suye digra ham namikhāhad ke in hokumat sarnegun shavad va rāh rā barāye yek taghyire bonyādin dar Irān bāz namāyad.

Gharb bā hameye shoārhāye demokrāsi khāhāne va mokhālefathāye zāheriash bā Hokumate Eslāmi, ān rā bar digar ashkāle hokumat dar Irān tarjih midahad. Darvāqe Gharb khāhāne yek hokumate diniye nābesāmān va nātavān dar Irān ast ke be āsāni qābele kontorol bāshad. In siāsat rā ānhā tavānesytand dar chehel sāle gozashte edāme dahand va Hokumate Eslāmi rā dar Irān sarepā negāh dārand. Hameye siāsathāye Ghrb dar rābete bā Irān bar pāyeye hamin asl gozāshte shode ast.

In ravand hamchonān edāme dāsht tā in ke Trump be riāsate jomhuri resid. Siāsat va raveshhāye Trump ān andāze bā roasāye pishine Āmrikā tafāvot dārad ke be āsāni mishavad az yek enqelābe khāmush sokhan be miān āvard. In tafāvot rā behtar az har jāye digar, dar taghyire siāsate Āmrikā nesbat be Hokumate Eslāmi va tarze dide Trump nesbat be ākhundhāye hākem bar Irān mitavān did.

Trump barkhalāfe Urupāyihā bar in bāvar ast ke yek Irāne modern va pishrafte ham be sude Āmrikāst va ham shāyestegiye mellate Irān rā dārad. U be roushani ākhundhā rā dozdhāyi khatāb mikonad ke az dārāyihāye Irān midozdand va kharje trroristhāye Lobnāni va Felestini mikonand. U barkhalāfe Macron va Merkel na tanhā tamāyoli bar edāmeye Hokumate Eslāmi dar Irān nadārad, balke ān rā barzedde manāfeye Āmrikā va mellate Irān niz mi dānad.

Ākhundhāye hākem bar Irān niz be khubi in taghyir rā daryāfteand va pey bordeand ke tahdidhāye Trump barkhalāfe amsāle Obama va Clinton, yek khatare jeddi ast. Ākhundhā dar zemn daryāfteand ke vākoneshe Trump nesbat be eeterāzāte mellate Irān besyār motafāvet khāhad bud.

Az suye digar midānim ke jonbeshhā omuman hālate sikli dārand. Be in maani ke feshāre nāshi az moshkelāt dar gozare zamān bālā miravad va dar dele mellat anbāshte mishavad tā be noqteye enfejār beresad. Sepas in feshār, che jonbesh be hadaf beresad va che sarkub shavad, ru be pāyin migozārad va az ān kāste mishavad.
In viĵegi rā dar bishtare jonbeshhā che dar gozashte va che hamaknun mitavān moshāhede nemud. Jonbeshe mellate Irān dar sālhāye 88 va 96 va edāmeye ān dar sāle 98 nemuneyi az ān ast. Barkhi bar in bāvarand ke bā shenākhte daqiqe jonbesh va be kārgiriye raveshhāye motanāseb bā ān mitavān tā āndāzeyi in sikl rā modiriyat kard va az qodrate ān kāst.

Be nazar miresad ke ākhundhāye hākem bar Irān bar in bāvar budeand ke eeterāzāt, dir yā zud khāhand āmad va mikhāsteand ke ān rā modiriyat konand. Ānhā zamāne konuni rā behtarin forsat barāye anjāme in kār be shoāmr āvarde budand. Beviĵe in ke Trump khod hamaknun zire feshār qarār dārad va be dalile entekhābāte āyande niz namitavānadriske chandāni be kharj dahad.
Barāye ākhundhā roushan shode bud ke hazineye eeterāzāt dar sharāyete konuni bārhā saboktar az tazāhorāt dar doure dowome riāsate jomhuriye Trump khāhad bud. Be hamin dalil niz bedune parvā bahāye benzin rā bālā bordand va dāneste zamineye nākhorsandiye mellat rā hamvār kardand. In ke niruhāye amniyati injā o ānjā dar ātash zadane bānkhā va ijāde dargiri faāl budeand, az ruye bibarnāmegi nabude, balke hame az pish barnāmerizi shode budand.

Ākhundhā bā in kār mikhāstand ke (bakhshi az) feshāre anbāshte shode dar mellat rā khāli konand va bā modiriyate eeterāzāt noqteye ouje sikl rā yeki do sāl be pish bekeshand.

Ānhā hesābe hameye jāye kār rā karde budand. Tanhā irāde kār in bud ke ānhā hichgāh namipendāshtand va pishbini nakarde budand ke mellate jān be lab reside in gune biparvā va bedune tars khatar rā be jān bekharad va be khoshunathāye ānhā pāsokh guyad. Ākhundhā namidānestand ke bā guneye digari az eeterāzāt ruberu khāhand shod. Dalile teedāde bālāye koshte shodegān dar eeterāzāte akhir niz dar hamin nokte nohofte ast.

Vāqeiyat in ast ke nasl va guneye digari az eeterāz konandegān pā be meydān gozāshte ast ke ākhundhā tā konun bā ān ruberu nabudeand va raveshe kontrole ān rā namidānand.

Doure sepasine (baadiye) tazāhorāt be ehtemāle besyār dar doure dowome riāsate jomhuriye Trumpkhāhad bud. Dar in surat, bā tavajjoh be ānche ke dar pish gofte shod, in tazāhorāt mitavānand naqshe mohem va sarneveshtsāzi rā bāzi konand va zamine rā barāye yek taghyire bonyādin dar Irān hamvār sāzand.


Ahurāmazdā Irānzamin rā az dorugh, doshman va khoshksāli negāh dārad!


____________________________________

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گزینه نام / آدرس اینترنتی را زده و نام خود را وارد کنید.