۱۳۹۸ شهریور ۳, یکشنبه

در خاور میانه چه می گذرد؟

آیا اختلاف میان آمریکا و فرانسه به سود ملت ایران می انجامد؟

آنچه که هم اکنون در منطقه خاور میانه می گذرد بخشی از تغییرات گسترده ای است که پس از برگزیده شدن ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، در سیاست خارجی این کشور رخ داده است.

اگر کمی به رویداهای پیشین در منطقه و بویژه انقلاب ۵۷ در ایران نگاه بیاندازیم در می یابیم که چرا این منطقه دستخوش رویدادهایی است که هم اکنون شاهد آن هستیم.

واقعیت این است که انقلاب ۵۷ و برنامه به قدرت رساندن روحانیت شیعه در ایران را فرانسه پایه گذاری کرد. ایده این انقلاب در اندیشکده های فرانسه شکل گرفت و زمینه چینی این انقلاب ویران کننده را فرانسه انجام داد. دیگر تردیدی به جا نمانده است که درباریان، وزرا و وکلای فرانکوفیل ایرانی (که بیشتر آنها تحصیل کرده فرانسه بودند) نقش بسزایی در شکل گیری و گسترش این رویداد مهم تاریخی در ایران بازی کردند.

فرانسه با نفوذ در همه زمینه های قدرت (حکومت) در ایران پیش از انقلاب، از یک سو مستقیم و غیر مستقیم در هدایت سیاست های کشور نقش بازی می کرد و از سوی دیگر با نفوذ و جذابیتی که در گروههای مخالف شاه داشت، توانست انقلاب را گام به گام به پیش ببرد و عملا کنترل آن را در دست بگیرد.

این فرانسه بود که در حساس ترین بخش از انقلاب، خمینی را به نوفل لوشاتو آورد و زیر بال خود گرفت و در واقع با تضمین کردن امنیت او و یارانش، زمینه ای را فراهم آورد تا خمینی به رسانه های بزرگ و فراگیر دنیا دست بیابد و از آنها به عنوان بلندگویی برای پیشبرد انقلاب ویران کننده خود بهره برداری کند.

این فرانسه بود که سبب شد تا فرانکوفیل های دارای قدرت در دربار مانند فرح دیبا و دیگران، شاه را تشویق به ترک ایران کنند و با این کار عملا میدان را برای خمینی و یارانش خالی بگذارند.

این فرانسه بود که سبب شد تا فرانکوفیل شاپور بختیار، با اعتمادی که به سیاستمداران فرانسوی و پیامهای چپ و راست آنها داشت، نه تنها از ورود خمینی به کشور پیشگیری نکند، که درواقع زمینه آن را نیز فراهم آورد.

این فرانسه بود که خمینی را سوار بر ایرفرانس کرد و به ایران آورد و به جان ملت ایران انداخت. سپس نیز با دمیدن در بوق وکرنا، پرواز او به ایران را به یک پیروزی بزرگ برای آخوندها تبدیل نمود. آن فرتور مشهوری که مهماندار فرانسوی (که درواقع مامور اطلاعاتی فرانسه بود) را با اقتدار در حال یاری کردن خمینی گجستک به هنگام پایین آمدن از پلکان هواپیما نشان می داد را فرانسوی ها، برابر با برنامه ای که از پیش تعیین کرده بودند به پیش برده و آن را در رسانه های دنیا پخش نمودند و بدین وسیله نه تنها از لحاظ روانی به خمینی اعتبار بیشتری دادند بلکه در واقع دولت وقت ایران را نادیده گرفته و غیرمستقیم اعلام کردند که می خواهند از خمینی و ایده های ویرانگر او پشتیبانی نمایند.

این فرانسه بود که با تلاش های خستگی ناپذیر خود توانست دیگر کشورهای غربی را متقاعد کنند که حکومت شاه دارد به تهدیدی برای منافع غرب تبدیل می شود و سرنگونی او، بهترین راه حل و به سود همه است.

فرانسه توانست با تاثیر گذاشتن بر دیگر کشورهای مهم غربی، آنها را با خود همراه کند. بویژه جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا که آدمی ضعیف و بی تجربه بود تحت تاثیر فرانسه قرار گرفت و با سر دادن شعارهایی مانند حقوق بشر عملا شاه را زیر فشار گذاشت و سبب شد تا آتش شورش و آشوبهای انقلاب در ایران بالا بگیرد. همکاری های آلمان و انگلستان، از جمله تبدیل شدن رادیو بی بی سی به کانون سخن پراکنی خمینی را نیز، باید در همین چارچوب نگریست.

فرانسه از انقلاب ۵۷ در ایران بیش از هر کشور دیگری سود برد. هیچ کدام از سیاستهای حکومت اسلامی از همان آغاز تشکیل تاکنون را نمی توانید پیدا کنید که به زیان فرانسه پایان یافته باشد، حتی اگر در ظاهر نیز چنین به نظر بیایند.

پس از انقلاب ویرانگر ۵۷ نفوذ فرانسه در ایران نه تنها کمتر نشد که حتی گسترش بیشتری نیز یافت و بر دامنه آن نیز افزوده گشت. کانون های نفوذ این کشور توانستند با ایجاد روابط پیچیده و مهار کننده خود همانند گذشته بر سیاست های خارجی و داخلی ایران تاثیر بگذارند و از آن برای پیشبرد منافع راهبردی خود بهره برداری کنند. بیشتر دست درکاران حکومت اسلامی، از وکیل و سفیر گرفته تا وزیر و رئیس جمهور، از ابوالحسن بنی صدر گرفته تا حسن روحانی، تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم فرانسه بوده اند و شماری از آنها از جمله فرانکوفیل های پیدا و پنهانی بوده اند که خواسته و ناخواسته در جهت منافع فرانسه گام برداشته اند.

کوتاه سخن این که فرانسه، چه پیش و چه پس از انقلاب ۵۷ نقش مهمی را در تغییر و تحولات ایران بازی کرده است و به هیچ روی نمی توان تاثیر سیاست های این کشور در ایجاد نابسامانی های کنونی در ایران را نادیده گرفت.

در این میان نقش آمریکا درخور توجه بسزایی است. روسای جمهور آمریکا، از کارتر گرفته تا اوباما نقش فرانسه در ایران را کمابیش پذیرفته و خواسته یا ناخواسته با آن به عنوان یک واقعیت موجود، کنار آمده بودند و از خود تمایلی برای تغییر در آن نشان نمی دادند.

تا این که ترامپ آمد... با آمدن ترامپ، همه چیز دگرگون شد.

ترامپ برخلاف روسای جمهور پیشین نمی خواهد چشم بسته نقش فرانسه در ایران را بپذیرد. او سیاستهای فرانسه در ایران را برخلاف منافع ملی آمریکا می داند و در صدد است تا آن را تغییر دهد. آمریکا دیگر نمی خواهد که در مورد ایران پیوسته هزینه بپردازد و به هنگام بهره برداری کشور دیگری (فرانسه) سود آن را ببرد. ترامپ بر این باور است که یک حکومت غیر دینی و مدرن در ایران هم به سود آمریکاست و هم شایستگی بیشتری برای حکومت کردن بر کشور و ملت ایران دارد.

از سوی دیگر فرانسه می کوشد تا روند کنونی را ادامه دهد و همچنان گذشته نقش خود را در ایران بازی کند. حتی اگر این کار به بهای ویرانی هرچه بیشتر ایران و سیاهروزی هرچه بیشتر ملت ایران بیانجامد.

تردیدی نیست که عوامل دیگری از جمله سیاستهای روسیه، انگلستان، چین و ... در تحولات منطقه نقش دارند ولی آنچه که هم اکنون در خاور میانه و بویژه در ایران می گذرد، همه حول همین محور می چرخند و سرانجام به همین کشمکش بر می گردند.

در این میان نقش ملت ایران است که باید میان این دو، یکی را برگزیند و ببیند منافع ملی خود به سیاست کدام کشور نزدیکتر است و در چارچوب کدام سیاست است که می تواند پیشرفت، آزادی و دمکراسی نسبی را برای نسل کنونی و نسل آینده کشور تامین نماید.

این که زدوبندهای پشت پرده، اوضاع را به کدام سو ببرند چندان پیدا نیست. پیدا هم نیست که آمریکای پاتریوت تا به کجا می تواند با منافع ملی ایرانیان همراه باشد. چندان پیدا نیست. ولی آنچه پیداست این است که سیاستهای فرانسه گلوبالیست در مورد ایران، تا کنون بر ضد منافع ملی ایران و ایرانیان بوده است.

اهورامزدا ایرانزمین را از دروغ، دشمن و خشکسالی نگاه دارد!
_____________________________


____________________________________________________

Dar Khāvare Miāne che migozarad?

Āyā ekhtelāf miāne Āmrikā va Farānse be sude
mellate Irān mianjāmad?


Ānche ke hamaknun dar mantaqeye Khāvare Miāne migozarad, bakhshi az taghyirāte gostardeyi ast ke pas az bargozide shodane Trump be riāsate jomhuriye Āmrikā, dar siāsate khārejiye in keshvar rokh dāde ast.

Agar kami be ruydādhāye pishin dar mantaqe va beviĵe Enqelābe 57 da Irān negāh biandāzim, darmiyābim ke cherā in mantaqe dastkhoshe ruydādhāyi ast ke hamaknun shāhed ān hastim.

Vāqeiyat in ast ke Enqelābe 57 va barnāmeye be qodrat resāndane rouhāniyate Shiye dar Irān ra Farānse pāyegozāri kard. Ideye in enqelāb dar andishekadehāye Farānse shekl gereft va zaminechiniye in enqelābe virān konande rā farānse anjām dād. Digar tardidi be jā namānde ast ke darbāriān, vozarā va vokalāye frānkofile Irāni (ke bishtare ānhā tahsilkardeye Farānse budand) naqshe besazāyi dar sheklgiri va gostareshe in ruydāde mohemme tārikhi dar Irān bāzi kardand.

Farānse bā nofuz dar hameye zaminehāye qodrat (hokumat) dar Irāne pish az Enqelāb, az yek su mostaqim va gheyre mostaqim dar hedāyate siāsathāye keshvar naqsh bāzi mikard va az suye digar bā nofuz va jazzābiyati ke dar goruhhaye mokhālefe Shāh dāsht, tavānest Enqelāb rā gām be gām be pish borde va amalan kontorole ān rā dar dast begirad.

In Farānse bud ke dar hassāstarin bakhsh az enqelāb, Khomeyni rā be Neauphle-le-Château āvard va zire bāle khod gereft va dar vāqe bā tazmin kardane amniyate u va yārānash, zamineyi rā farāham āvard tā Khomeyni be resānehāye bozorg va farāgire donyā dast biābad va az ānhā be onvāne bolandguyi barāye pishborde enqelābe virān konandeye khod bahrebardāri konad.

In Farānse bud ke sabab shod tā frānkofilhāye dārāye qodrat dar darbār mānande Farah Dibā va digarān, Shāh rā tashviq be tarke Irān konand vā bā in kār amalan meydān rā barāye Khomeyni va yārānash khāli begozārand.

In Farānse bud ke sabab shod tā frānkofil Shāpur Bakhtiār, bā eetemādi ke be siāsatmadārāne Farānsavi va payāmhāye chap o rāste ānhā dāsht, na tanhā az vorude Khomeyni be keshvar pishgiri nakonad , ke dar vāqe zamineye ān rā niz farāham āvarad.

In Farānse bud ke Khomeyni rā savār bar Air France kard va be Irān āvard va be jāne mellate Irān andākht. Sepas niz bā damidane dar buq o karnā, parvāze u be Irān rā be yek piruziye bozorg barāye ākhundhā tabdil nemud. Ān farture mashhuri ke mehmāndāre Farānsavi (ke dar vāqe maamure ettelāātiye Farānse bud) rā bā eqtedār dar hāle yāri kardane Khomeyniye gojastak be hangāme pāyin āmadan az pellekāne havāpeymā neshān midād, rā Farānsavihā barābar bā barnāmeyi ke az pish tayin karde budand be pish borde va ān rā dar resānehāye donyā pakhsh nemudand va bedin vasile na tanhā az lahāze ravāni ba Khomeyni eetebāre bishtari dādand balke dar vāqe doulate vaqte Irān rā nādide gerefte va gheyre mostaqim eelām kardand ke mikhāhand az Khomeyni va idehāye virāngare u poshtibāni nemāyand. In Farānse bud ke bā talāshhāye khastegi nāpazire khod tavānest digar keshvarhāye Gharbi rā motaqāed konad ke hokumate Shāh dārad be tahdidi barāye manāfeye Gharb tabdil mishavad va sarneguniye u, behtarin rāhe hal va be sude hame ast.

Farānse tavānest bā taasir gozāshtan bar digar keshvarhāye mohemme Gharbi, ānhā rā bā khod hamrāh konad. Beviĵe Jimmy Carter, raisjomhure vaqte Āmrikā ke ādami zayif va bitajrobe bud tahte taasire Farānse qarār gereft va bā sar dādane shoārhāyi mānande hoquqe bashar, amalan Shāh rā zire feshār gozāsht tā ātashe shuresh va āshubhāye enqelāb dar Irān bālā begirad. Hamkārihāye Ālmān va Engelestān, az jomle tabdil shodane Rādio BBC be kānune sokhan parākaniye Khomeyni rā niz bāyad dar hamin chārchub negarist.

Farānse az Enqelābe 57 dar Irān bish az har keshvare digari sud bord. Hich kodām az siāsathāye Hokumate Eslāmi az hamān āghāze tashkil tā konun rā namitavānid peydā konid ke be ziāne Farānse pāyān yāfte bāshad, hattā agar dar zāher niz chonin be nazar biāyand.

Pas az Enqelābe virāngare 57, nofuze Farānse dar Irān na tanhā kamtar nashod ke haatā gostareshe bishtari niz yāft va bar dāmaneye ān niz afzude gasht. Kānunhāye nofuze in keshvar tavānestand bā ijāde ravābete pichide va mahār konandeye khod, hamānande gozashte bar siāsathāye khāreji va dākheliye Irān taasir begozārand va az ān barāye pishborde manāfeye rāhbordiye khod bahrebardāri konand. Bishtare dastdarkārāne Hokumate Eslāmi, az vakil o safir gerefte tā vazir o rayisjomhur, az Abolhasan Banisadr gerefte tā Hasan Rouhāni, tahte taasire mostaqim va gheyre mostaqime Farānse budeand va shomāri az ānhā az jomle frānkofilhāye peydā o penhāni budeand ke khāste va nākhāste dar jahate manāfeye Farānse gām bardāshteand.

Kutāhe sokhan in ke Farānse, che pish va che pas az Enqelābe 57 naqshe mohemmi rā dar taghyir o tahawolāte Irān bāzi karde ast va be hich ruy namitavān taasire siāsathāye in keshvar dar ijāde nābesāmānihāye konuni dar Irān rā nādide gereft.

Dar in miān naqshe Āmrikā darkhore tavajjohe besazāyi ast. Roasāye jomhure Āmrikā, az Carter gerefte tā Obāmā, naqshe Farānse dar Irān rā kamābish pazirofte va khāste yā nākhāste bā ān be onvāne yek vāqeiyate moujud, kenār āmade budand va az khod tamāyoli barāye taghyire dar ān neshān namidādand.

Tā in ke Trump āmad… Bā āmadane Trump hame chiz degargun shod.

Trump bar khalāfe roasāye jomhure pishin namikhāhad chashm baste naqshe Farānse dar Irān rā bepazirad. U siāsathāye Farānse dar Irān rā bar khalāfe manāfeye melliye Āmrikā midānad va dar sadad ast tā ān rā taghyir dahad. Āmrikā digar namikhāhad ke dar mourede Irān peyvaste hazine bepardāzad va be hamgāme bahrebardāri keshvare digari (Farānse) sude ān rā bebarad. Trump bar in bāvar ast ke yek hokumate gheyre dini va modern dar Irān ham be sude Āmrikāst va ham shāyestegiye bishtari barāye hokumat kardan bar keshvar va mellate Irān dārad.

Az suye digar Farānse mikushad tā ravande konuni rā edāme dahad va hamchonān gozashte naqshe khod rā dar Irān bāzi konad. Hattā agar in kār be bahāye virāniye harche bishtare Irān va siāhruziye harche bishtare mellate Irān bianjāmad.

Tardidi nist ke avāmele digari az jomle siāsathāye Russiye, Engelestān, Chin va … dar tahawolāte Mantaqe naqsh bāzi mikonand, vali ānche ke hamaknun dar Khāvare Miāne va beviĵe dar Irān migozarad, hame houle hamin mehvar micharkhand va saranjām be hamin keshmakesh barmigardand.

Dar in miān naqshe mellate Irān ast ke bāyad miāne in do, yeki rā bargozinad va bebinad manāfeye melliye khod be siāsate kodām keshvar nazdiktar ast va dar chārchube kodām siāsat ast ke mitavānad pishraft, āzādi va demokrāsiye nesbi rā barāye nasle konuni va nasle āyandeye keshvar taamin namāyad.

In ke zad o bandhāye poshte parde, ouzā rā be kodām su bebarand chandān peydā nist. Peydā ham nist ke Āmrikāye pātriot tā be kojā mitavānad bā manāfeye melliye Irāniān hamrāh bāshad. Vali ānche ke peydāst in ast ke siāsathāye Farānseye globālist dar mourede Irān, tā konun bar zedde manāfeye melliye Irān va Irāniān bude ast.


Ahurāmazdā Irānzamin rā az dorugh, doshman va khoshksāli negāh dārad!


____________________________________

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گزینه نام / آدرس اینترنتی را زده و نام خود را وارد کنید.