۱۳۹۲ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

چرا ترکیه در برنامه به آتش کشیدن سوریه شرکت کرد؟

ترکیه برای رسیدن به اهداف سیاسی-اقتصادی اش،
حاضر به دست زدن به هر کاری است
اگر تغییر و تحولات منطقه را خوب بنگریم و به رقابت های موجود در منطقه نگاهی ژرف بیندازیم، می بینیم که در پشت بیشتر (اگر نه همهٔ) این رقابت ها، عامل انرژی پنهان شده و مستقیم، یا غیر مستقیم در این رقابت ها نقش بازی می‌کند.

نقش انرژی در رویدادهای منطقه آن اندازه مهم و قوی است که حتا آن را با لشکرکشی اتحاد شوروی به افغانستان و اشغال عراق توسط آمریکا در پیوند می‌دانند و آن را یکی‌ از دلایل اصلی جنگ های کوچک و بزرگی‌ به شمار می آو‌رند که خاور میانه را در چند دهه گذشته ناآرام و بی ثبات کرده است.

از همین رو، انقلابها ی موسوم به بهار عربی‌ و رویدادهایی که سبب ویرانی و به آتش کشیده شدن برخی‌ از کشورهای منطقه از جمله سوریه شد، را نمی توان بی‌ارتباط با آن دانست. بویژه این که در مورد سوریه، نقش و اهداف برپا کنندگان آتش و خون در این کشور، روز به روز آشکارتر شده و روشنتر می گردد که چرا کشورهایی مانند ترکیه، این گونه فعالانه در به راه انداختن جنگ و ویرانی در کشور همسایه خود شرکت داشته‌اند.

بر کسی‌ پوشیده نیست که ترکیه سالهاست می کوشد خود را به عنوان رابط میان کشورهای دارای نفت و گاز از یک سو، و کشورهای مصرف کننده اروپایی از سوی دیگر، قرار داده و با این کار بر اهمیت خود در منطقه بیفزاید و راه را برای چانه زنی هر چه بیشتر به هدف پذیرفته شدن در اتحادیه اروپا، هموارتر نماید.

ترکیه بدین منظور، با مشارکت برخی‌ از کشورهای اروپایی، پروژهٔ موسوم به نابوکو را راه‌اندازی نمود. هدف ترکیه از این پروژه، ایجاد خط لوله ای از شرق به غرب این کشور بود که با آن بتواند انرژی را از همسایه‌های نفت و گازخیز خود، به اروپا برساند:

خط لوله نابوکو که ترکیه تصمیم دارد (داشت) بوسیله آن انرژی را از همسایه‌های
نفت و گازخیز، به اروپا برساند

البته این بلندپروازی ترکیه با دشواری و رقابت های منطقه ای و فرامنطقه ای، از جمله خط لوله نرد استریم (جریان شمالی) روبرو شد. روسیه این خط لوله را با وجود همه کارشکنی ها، سرانجام در سال ۲۰۱۲ به پایان رساند. مهمترین امتیاز این خط لوله، که در زیر دریای بالتیک کشیده شده، این است که وابسته به کشور دیگری (مانند اوکراین، لهستان، ...) نیست و روسیه را مستقیم به آلمان پیوند داده است:

خط لوله "نرد استریم" که گازرسانی مستقیم از روسیه به آلمان را امکان پذیر ساخته، یکی از موارد برجسته در کارنامه درخشان ولادیمیر پوتین است. نسل های آینده روسیه، پویتن را به دلیل پشتکاری که در راه اندازی و به پایان رساندن این خط لوله از خود نشان داده است، تحسین خواهند نمود.

از سوی دیگر، هر چند در آغاز پروژه نابوکو، روی ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهای صادر کننده گاز به این پروژه حساب می شد، ولی به دلیل بایکوت های گسترده غرب بر ضد ایران، این کار با دشواری های بسیاری روبرو شده و امکان آن دستکم در کوتاه مدت، از میان رفته است.

دشواری های پروژه نابوکو به همینجا پایان نیافت. از یک سو، آذربایجان به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی گاز مورد نیاز نابوکو، تمایل خود را به صادرات گاز از راه خط لوله های روسی، آشکار نموده است و از سوی دیگر روسیه با جدیت تمام سرگرم ساختن خط لوله دیگری است که قرار است گاز روسیه را از راه دریای سیاه به اروپا برساند. این پروژه که ساوت استریم (جریان جنوبی) نام گرفته است، قرار است در ۲۰۱۵ به پایان برسد و به عنوان تهدیدی آشکار برای پروژه نابوکو به شمار می رود:

خط لوله ساوت استریم (جریان جنوبی) گازرسانی به اروپا را از راه دریای سیاه امکان پذیر می سازد و به عنوان رقیب اصلی و تهدیدی بزرگ برای پروژه نابوکو و بلندپروازی های ترکیه به شمار می آید. پوتین با وعده ساختن نیروگاه اتمی برای ترکیه، جایی برای بهانه گیری های آنها در برابر پروژه ساوت استریم نگذاشته است.

ترکیه نیز، که اینک زیر فشار قرار گرفته بود، تصمیم گرفت تلاشهای خود را بر روی همکاری با قطر متمرکز نموده و ایده انتقال گاز از مسیر قطر-ترکیه-اروپا را جنبه عملی بخشد. سران ترکیه و قطر در دیدار اوت ۲۰۰۹ خود، به اهمیت این برنامه اشاره کرده و تصمیم راسخ خود در پیاده کردن آن را اعلام نمودند.

ولی یک مشکل در این راه وجود داشت: خط لوله مورد نظر باید از سوریه می گذشت تا به ترکیه می رسید. ولی سوریه با انجام چنین برنامه ای موافقت نمی کرد. گفته می شود که سوریه این کار را زیر فشار روسیه و ایران انجام داده است.

کودکان آواره سوری برای لقمه ای نان باید ساعت ها در صف بایستند. این نتیجه جنایتی است که ترکیه، قطر و عربستان با هدایت اربابان غربی اشان، در مورد ملت سوریه مرتکب شده و برای رسیدن به منافع اقتصادی-سیاسی حاضر شدند کشوری را به آتش و خون بکشند و کودکانش را این گونه به آوارگی بیاندازند. ملت های منطقه این جنایات را فراموش نخواهند کرد. AFP

این که آیا بشار اسد زیر فشار دیگران این تصمیم را گرفته بود یا نه، مشخص نیست ولی آنچه که مشخص است این است که موافقت نکردن بشار اسد، همه برنامه های ترکیه و قطر را نقش بر آب می کرد. و به همین دلیل نیز، سرانجام ترکیه و قطر (با هماهنگی و پشتیبانی اربابان غربی خود) به این نتیجه رسیدند که باید بشار اسد را از سر راه خود بردارند. و بهترین راه برای انجام این کار را نیز، ایجاد انقلاب به شیوه بهار عربی تشخص دادند.

آیا شکم گنده های آل سعود، مفت خورهای آزمند قطری و دلالان پست و بی شرم ترکیه ای، پاسخی برای نگاه پر از پرسش این کودک آواره سوری دارند؟

این یکی از دلایل اصلی به آتش کشیدن سوریه و نقش بسیار منفی ترکیه، قطر و عربستان در این جنایت تاریخی است. دفاع از سنی ها، ایجاد دمکراسی، حقوق بشر و داستانهایی از این دست را نیز، تنها برای شیره مالیدن بر سر ملتها به کار گرفتند. انگیزه و هدف اصلی آنها، در همین انرژی و منافع سیاسی-اقتصادی ناشی از آن نهفته بود (و است).

مسير انتقال گاز ايران به اروپا از طريق ترانزيت از خاك عراق، سوريه و لبنان (پرشين پايپ لاين یا خط لوله دوستی)

البته، ترکیه در این مورد نیز، مانند بسیاری از تصمیم های چند سال اخیرش دچار اشتباه در محاسبه شد. رویدادهای سوریه، ایران و ترکیه را در دو سوی مخالف یکدیگر قرار داد. گفته می شود که ایران اکنون، به جای تامین گاز نابوکو، در اندیشه کشیدن خط لوله پرشين پايپ لاين ( خط لوله دوستی) از پارس جنوبی به عراق، سوریه و لبنان است تا از آنجا گاز را به اروپا صادر کند. و این درست همان چیزی است که ترکیه به سختی با آن مخالفت می کرد و نگران آن بود.

به همین دلیل نیز ملت ایران باید چهار چشمی مواظب باشد که همان بلایی را که بر سر سوریه آوردند، بر سر ایران نیاورند!

اهورامزدا ایرانزمین را از دروغ، دشمن و خشکسالی نگاه دارد!

__________________
____________________________________________________

Cherā Torkiye dar barnāmeye
be ātash keshidane Suriye sherkat kard?


Torkiye barāye residan be ahdāfe
siāsi-eqtesādiash hāzer be dast zadan be har kāri ast
Agar taghyir va tahawolāte mantaqe rā khub bengarim va be reqābathāye moujud dar mantaqe negāhi ĵarf biāndāzim, mibinim ke dar poshte bishtare (agar na hameye) in reqābathā, āmele enerĵi penhān shode va mostaqim, yā gheyre mostaqim dar in reqābathā naqsh bāzi mikonad.

Naqshe enerĵi dar ruydādhāye mantaqe ān andāze mohem va qavi ast ke hattā ān rā bā lashkarkeshiye Ettehāde Shouravi be Afghānestān va eshghāle Erāq tavassote Āmrikā dar peyvand midānand va ān rā yeki az dalāyele asliye janghāye kuchak va bozorgi be shomār miāvarand ke Khāvare Miāne rā dar chand daheye gozashte nāārām va bisobāt karde ast.

Az hamin ru, enqelābhāye mousum be Bahāre Arabi va ruydādhāyi ke sababe virāni va be ātash keshide shodane barkhi az keshvarhāye mantaqe az jomle Suriye shod rā niz, namitavān biertebāt bā ān dānest. Beviĵe in ke dar mourede Suriye, naqsh va ahdāfe barpā konandegāne ātash va khun dar in keshvar, ruz be ruz bishtar āshkār shode va roushantar migardad ke cherā keshvarhāyi mānande Torkiye, in gune faaālāne dar be rāh andākhtane jang va virāni dar keshvare hamsāyeye khod sherkat dāshteand.

Bar kasi pushide nist ke Torkiye sālhāst mikushad khod rā be onvāne rābete miāne keshvarhāye dārāye naft va gāz az yek su, va keshvarhāye masraf konnadeye Urupāyi az suye digar qarār dāde va bā in kār bar ahmiyate khod dar mantaqe biafzāyad va rāh rā barāye chānezaniye har che bishtar be hadafe pazirofte shodan dar Ettehādiyeye Urupā, hamvārtar namāyad.

Torkiye bedin manzur, bā moshārekate barkhi az keshvarhāye Urupāyi, proĵeye mousum be Nabucco rā rāhandāzi nemud. Hadafe Torkiye az in proĵe, ijāde khatteluleyi az sharq be gharbe in keshvar bud ke bāān betavānad enerĵi rā az hamsāyehāye naft va gāzkhoize khod, be Urupā beresānad:

Khatteluleye Nabucco ke Torkiye tasmim dārad (dāsht) be vasileye ān enerĵi rā az hamsāyehāye naft va gāzkhiz,
be Urupā beresānad

Albatte in bolandparvāziye Torkiye bā doshvāri va reqābathāye mantaqeyi va farāmantaqeyi, az jomle khatteluleye Nord Stream (Jaryāne Shemāli) ru be ru shod. Russiye in khattelule rā bā vojude hameye kārshekanihā, saranjām dar sāle 2012 be pāyān resānd. Mohemtarin emtiāze in khattelule ke dar zire daryāye Bāltik keshide shode, in ast ke vābaste be keshvare digari (mānande Ukrāyn, Lahestān, …) nist va Russiye rā mostaqim be Ālmān peyvand dāde ast.

Khatteluleye Nors Stream ke gāzresāniye mostaqim az Russiye be Ālmān rā emkānpazir sākhte, yeki az mavārede barjaste dar kārnāmeye derakhshāne Vlādimir Putin ast. Naslhāye āyandeye Russiye, Putin rā be dalile poshtkāri ke dar rāhandāzi va be pāyān resāndane in khattelule az khod neshān dāde ast, tahsin khāhand nemud.

Az suye digar har chnd dar āghāze proĵeye Nabucco, ruye Irān be onvāne yeki az mohemtarin keshvarhāye sāder konandeye gāz be in proĵe hesāb mishod, vali be dalile bāykothāye gostardeye Gharb bar zedde Irān, in kār bā doshvārihāye besyāri ru be ru shode va emkāne ān, dastekam dar kutāhmoddat, az miān rafte ast.

Doshvārihāye proĵeye Nabucco bh haminjā pāyān nayāft. Az yek su, Āzarbāyjān bh onvāe yeki az taamin konandegāne asliye gāze mourede niāze Nabucco, tamāyole khod rā be sāderāte gāz az rāhe khattelulehāye Rusi, āshkār nemude ast va az suye digar Russiye bā jeddiyate tamām sargarme sākhtane khatteluleye digari ast ke qarār ast gāze Russiye rā az rāhe Daryāye Siāh be Urupā beresānad. In proĵe ke South Stream (Jaryāne Jonubi) nām gerefte ast, qarār ast dar 2015 be pāyān beresad va be onvāe tahdidi āshkār barāye proĵeye Nabucco be shomār miāyad:

Khatteluleye South Stream (Jaryāne Jonubi) gāzresāni be Urupā rā az rāhe Daryāye Siāh emkānpazir misāzad va be onvāne raqibe asli va tahdidi bozorg barāye proĵeye Nabucco va bolandparvāzihāye Torkiye be shomār miāyad. Putin bā vaadeye sākhtane nirugāhe atomi barāye Torkiye, jāyi barāye bahānegirihāye ānhā dar barābare proĵeye South Stream nagozāshte ast.

Torkiye niz, ke inak zire feshār qarār gerefte bud, tasmim gereft talāshhāye khod rā bar ruye hamkāri bā Qatar motamarkez nemude va ideye enteqāle gāz az masire Qatar-Torkiye-Urupā ra janbeye amali bakhshad. Sarāne Torkiye va Qatar dar didāre Ute 2009 be ahamiyate in barnāe eshāre karde va tasmime rāsekhe khod dar piāde kardane ān rā eelām nemudand.

Vali yek moshkel dar in rāh vojud dāsht: khatteluleye mourede nazar bāyad az Suriye migozasht tā be Torkiye miresid. Vali Suriye bā anjāme chonin barnāmeyi movāfeqat namikard. Gofte mishavad ke Suriye in kār rā zire feshāre Russiye va Irān anjām dāde ast.

Kudakāne āvāreye Suri barāye loqmeyi nān bāyad sāathā dar saf beistand. In natijeye jenāyati ast ke Torkiye, Qatar va Arabestān bā hedāyate arbābāne Gharbiyeshān, dar mourede mellate Suriye mortakeb shode va barāye residan be manāfeye eqtesādi-siāsi hāzer shodand keshvari rā be ātash va khun bekeshand va kudakānash rā in gune be āvāregi biandāzand. Mellathāye mantaqe in jenāyāt rā farāmush nakhāhand kard. fartur az: AFP

In ke āyā Bashār Assad zire feshāre digarān in tasmim rā gerefte bud yā na, moshakhas nist vali ānche ke moshakhas ast in ast ke movāfeqat nakardane Bashār Assad, hameye barnāmehāye Torkiye va Qatar rā naqshe bar āb mikard. Va be hamin dalil niz, saranjām Torkiye va Qatar (bā hamāhangi va poshtibāniye arbābāne Gharbiye khod) be in natije residand ke bāyad Bashār Assad rā az sare rāhe khod bardārand. Va behtarin rāh barāye anjāme in kār rā niz, ijāde enqelāb be shiveye Bahāre Arabi tashkhis dādand.

Āyā shekam gondehāye Āle Sauud, moftkhorhāe āzmande Qatari va dallālāne past va bisharme Torkiyeyi, pāsokhi barāye negāhe por az porseshe in kudake āvāreye Suri dārand?

In yeki az dalāyele asliye be ātash keshidane Suriye va naqshe besyār manfiye Torkiye, Qatar va Arabestān dar in jenāyate tārikhi ast. Defā az Sonnihā, ijāde demokrāsi, hoquqe bashar va dāstānhāyi az in dast rā niz, tanhā barāye shire mālidan bar sare mellathā be kār gereftand. Angize va hadafe asli ānhā dar hamin enerĵi va manāfeye siāsi-eqtesādiye nāshi az ān nohofte bud (va ast).

Masire enteqāle gāze Irān be Urupā az tariqe trānzit az khāle Erāq, Suriye va Lobnān (Persian Pipeline yā khatteluleye Dusti)

Albatte Torkiye dar in moured niz, mānande besyāri az tasmimhāye chand sāle akhirash dochāre eshtebāh dar mohāsebe shod. Ruydādhāye Suriye, Irān va Torkiye rā dar do suye mokhālefe yekdigar qarār dād. Gofte mishavad ke Irān aknun, be jāye taamine gāze Nabucco, dar andisheye keshidane khatteluleye Persian Pipeline (khatteluleye Dusti) az Pārse Jonubi be Erāq, Suriye va Lobnān ast tā az ānjā gāz rā be Urupā sāder konad. Va in dorost hamān chizi ast ke Torkiye be sakhti bā ān mokhālefat mikard va negarāne ān bud.

Be hamin dalil niz mellate Irān bāyad chahārchashmi movāzeb bāshad ke hamā balāyi rā ke bar sare Suriye āvardand, bar sare Irān nayāvarand!

Ahurāmazdā Irānzamin rā az dorugh, doshman va khoshksāli negāh dārad!

______________________________

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گزینه نام / آدرس اینترنتی را زده و نام خود را وارد کنید.