۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

اینها می خواهند برای ما دمکراسی بیاورند؟

برای دیدن ویدئو، روی آن کلیک کنید
در این ویدئو سربازان دمکراسی (!) را در عراق می بینید که با بیشرمی تمام یک سگ زبان بسته را برای سرگرمی، با نارنجک به هوا می فرستند.

اگر اینها قرار است برای ما دمکراسی بیاورند، همان بهتر که هیچگاه روی دمکراسی را نبینیم!

دانلود ویدئو

اهورامزدا ایرانزمین را از دروغ، دشمن و خشکسالی نگاه دارد!

________________________
____________________________________________________

Inhā mikhāhand barāye mā demokrāsi biāvarand?

Barāye didane video, ruye ān klik koid
Dar in video sarbāzāne demokrāsi (!) rā dar Erāq mibinid ke bā bisharmiye tamām yek sage zabān bate rā barāye sargarmi, bā nāranjak be havā miferestand.

Agar inhā qarār ast barāye mā demokrāsi biāvarand, hamān behtar ke hichgāh ruye demokrāsi rā nabinim!

Download video

Ahurāmazdā Irānzamin rā az dorugh, doshman va khoshksāli negāh dārad!

زنان در ایران به گونه فزاینده مد روز می پوشند

زنان ایرانی در پایتخت
فرتور: میخیل د فریز
میخیل د فریز
روزنامه هلندی د پرس
۲۷ دسامبر ۲۰۱۱
ششم دیماه ۱۳۹۰

آن گونه که به نظر می رسد دولت ایران از جایگزینی برای چادر سیاه پشتیبانی می کند.

بدون لباس تنگ و داشتن اجباری روسری. این تقریبا کد لباس برای زنان در ایران است. اما هیچ کس در جمهوری اسلامی نمی داند این دستورات دقیقا چه هستند. به نوشته واشنگتن پست، اکنون حتی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز وارد این بحث و گفتگو شده است.

دیدگاه روحانیون شیعه در این مورد بسیار روشن و آشکار است: آنها به زنان توصیه می کنند چادر را، که یک لباس سنتی و بیشتر به رنگ سیاه است و همه بدن را پوشش می دهد، به سر کنند. با این حال ، بسیاری از زنان مدرن و مد پسند ایرانی، همان گونه که در برخی از مناطق پایتخت دیده می شود، ترجیح می دهند که پوشاک تنگ و مد روز بپوشند. روسری را هم تنها به این دلیل که الزامی و اجباری است به سر می کنند. این را بخوبی نیز می توان دید: روسری ها آنقدر پس کشیده شده اند که اغلب از سر می افتند.

روشن شدن موضوع
اکنون محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور می خواهد با گونه ای راه اندازی خط تولید لباس زنانه و تعیین استانداردی برای پوشش زنانه که هم اسلامی و هم زیبا باشد، موضوع را روشن کند.

تندروها و روحانیون اسلامی از این نو آوری ناخرسندند. به نوشته توماس اردبرینک خبرنگار این روزنامه آمریکایی در ایران، تندروها از این می ترسند که طراحی های تازه، «ارزشهای غربی» را ترویج و تشویق کنند. اما همان گونه که اخیرا در نمایش مد برگزار شده با پشتیبانی دولت نیز دیده شد،دیدگاه زنان جوان در مورد برنامه های رئیس جمهور بسیار مثبت تر به نظر می رسد. گویا یک مانتوی آبی رنگ نمایش داده شده حتی دنیایی از تفاوت را به همراه داشته است.

پارس باستانی و ایران امروزی
فرتور: میخیل د فریز
فیس بوک
شرایط محافظه کاران سالخورده بدلیل تغییرات جمعیتی در کشور سخت تر هم شده است. تقریبا ۷۰ درصد از شهروندان کشور زیر ۳۵ سال سن دارند. بسیاری از آنها در خانه فیلم های غربی تماشا می کنند، عضو فیس بوک هستند و تعطیلات به جاهایی مانند ترکیه و دبی می روند.

به عنوان نمونه، پوشیدن چکمه برای زنان در آغاز مجاز نبود اما اکنون بسیاری از زنان چکمه می پوشند. زنان بسیاری نیز بر خلاف قوانین اسلامی دکمه های کت خود را باز نگه می دارند. برای ایرانیان، این گونه دگرگونی ها، "تغییراتی بزرگ" در باورهای سنتی بشمار می آیند.

به نوشته این روزنامه از نظر قانونی، زنان با سبک پوشش "غربی" خود، قانون را زیر پا نمی گذارند ولی با این حال امکان دستگیر شدن آنها وجود دارد.

"بارکد"
به گفته دولت، به همین دلیل نیز وجود یک "بارکد" ویژه پوشاک که مرزها را هم برای زنان و هم برای ماموران روشن کند، لازم بنظر می رسد.

برای طراحان مد شاید این یک ایده مسخره بنظر بیاید. آنها می گویند باز هم یک گروه کوچک می خواهد برای دیگران تصمیم بگیرد و تعیین تکلیف کند.

یادداشت مترجم:
نسل آینده این سرزمین به هنگام خواندن این نوشته ها چه خواهد گفت و در مورد ما چگونه داوری خواهد کرد؟
در زمانی که ملتهای دیگر به فناوری نانو و چادر زدن در مارس می اندیشند ما سرگرم بحث در مورد رنگ چادر زنانمان هستیم و این که آیا دختران مجازند چکمه بپوشند یا نه!!

اهورامزدا ایرانزمین را از دروغ، دشمن و خشکسالی نگاه دارد!

________________________
____________________________________________________

Zanān dar Irān be guneye fazāyande mode ruz mipushand

Zanāne Irāni dar pāytakht
fartur: Michiel de Vries
Michiel de Vries
Ruznāmeye Holandiye De Pers
27-12-2011
06-10-1390

Ān gune ke be nazar mirasad doulate Irān az jāygozini barāye chādore siāh poshtibāni mikonad.

Bedune lebāse tang va dāshtane ejbāriye rusari. In taqriban kode lebās dar Irān ast. Ammā hichkas dar Jomhuriye Eslāmi namidānad in dasturāt daqiqan che hastand. Be neveshteye Washington Post, aknun hattā Mahmud Ahmadineĵād, raisjomhure Irān niz vārede in bahs va goftogu shode ast.

Didgāe rouhāniyune shiye dar in moured besyār roushan va āshkār ast: ānhā be zanān tousiye mikonand chādor rā ke yek lebāse sonnati va bishtar be range siāh ast va hameye badan rā pushesh midahad, be sar konand. Bā in hāl besyāri az zanāne modern va modpasande Irāni, hamān gune ke dar barkhi manāteq az pāytakht dide mishavad, tarjih midahand ke pushake tang va mode ruz bepushand. Rusari rā ham tanhā be in dalil ke elzāmi va ejbāri ast be sar mikonand. In rā niz be khubi mitavān did: rusarihā rā ānqadr pas keshideand ke aghlab az sar mioftand.

Roushan shodane mouzu
Aknun Mahmud Ahmadineĵād, raisjomhur mikhāhad bā guneyi rāhandāziye khatte toulide lebāse zanāne va tayine estāndārdi barāye pusheshe zanāne ke ham eslāmi va ham zibā bāshad, mouzu rā roushan koand.

Tondrouhā va rouhāniyune eslāmi az in nouāvari nākhorsandand. Be neveshteye Thomas Erdbrink khabarnegāre in ruznāmeye Āmrikāyi dar Irān, tondrouhā az in mitarsand ke tarrāhihāye tāze, “arzeshhāye Gharbi” rā tarvij va tashviq konand. Amma hamā gune ke akhiran dar namāyeshe mode bargozār shode bā poshtibāniye doulat niz dide shod, didgāhe zanāne javān dar mourede barnāmehāye raisjomhur besyār mosbattar be nazar miresad. Guyā yek māntiye ābirange namāyesh dāde shode hattā donyāyi az tafāvot rā be hamrāh dāshte ast.

Pārse bāstāni va Irāne emruzi
fartur: Michiel de Vries
Facebook
Sharāyete mohāfezekārāne sālkhorde be dalile taghyirāte jamiyati sakhttar ham shode ast. Taqriban 70 darsad az shahrvandāne keshvar zire 35 sāl dārand. Besyāri az ānhā dar khāne filmhāye Gharbi tamāshā mikonand, ozve Facebook hastand va taatilāt be jāhāyi mānande Torkiye va Dobey miravand.

Be onvāne nemune, pushidane chakme barāye zanān dar āghāz mojāz nabud, ammā aknun besyāri az zanān chakme mipushand. Zanāne besyāri niz barkhalāfe qavānine eslāmi dokmehāye kote khod rā bāz negah midārand. Barāye Irāniān, in gune degargunjhā, “taghyirati bozrg” dar bāvarhāye sonnati be shomār miāyand. Be neveshteye in ruznāme az nazare qānuni, zanān bā sabke pusheshe “Gharbiye” khod, qānun rā zire pā namigozārand vali bā in hāl emkāne dastgir shodane ānhā vojud dārad.

“Bārkod”
Be gofteye doulat, be hamin dalil niz vojude yek “bārkod” viĵeye pushāk ke marzhā rā ham barāye zanān va ham barāye maamurān roushan konad, lāzem be nazar miresad.

Barāye tarrāhāne mod shāyad in yek ideye khandedār be nazar biyāyad. Ānhā miguyand bāz ham yek goruhe kuchak mikhāhad barāye digarān tasmim begirad va tayine taklif konad.

Yāddāshte motarjem:
Nasle āyandeye in sarzamin be hangāme khāndane in neveshtehā che khāhad goft va dar mourede ma chegune dāvari khāhad kard?

Dar zamāni ke mellathāye digar be fanāvariye NĀNO va chādor zadan dar Mārs miandishand, mā sargarme bahs dar mourede range chādore zanānemān hastim va in ke āyā dokhtarān mojāzand chakme bepushand yā na!!


Ahurāmazdā Irānzamin rā az dorugh, doshman va khoshksāli negāh dārad!

۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

چرا به سفارت انگلستان حمله شد؟

حمله به سفارت انگلستان
برای یافتن پاسخ، در آغاز باید دید این حمله کنندگان چه کسانی بوده اند و چه کسانی آنها را پشتیبانی می کرده اند و می کنند.
چند روز پیش از این حمله، سید علی خامنه ای ضمن سر دادن شعارهایی بر ضد انگلستان، به قدردانی از بسیجیان پرداخته و آنها را مورد ستایش قرار داد.

کسانی که از آنها به عنوان دانشجو یاد شده است، به راستی، گروهی دست چین شده از بسیجیان هوادار خامنه ای هستند که با برنامه ریزی و هماهنگی از پیش، دست به چنین کاری زده اند. پشتیبانی چهره های بدنام و فاسدی مانند لاریجانی که سر در آخور بیت رهبری دارد، نیز این دیدگاه را تقویت می کند.

هدف از حمله به سفارت
شاید کمی شگفت انگیز به نظر برسد ولی هدفی که حمله کنندگان به سفارت در پی آن بوده اند، بیش از آن که به سیاست خارجی مربوط باشد، سر در کشمکش های درونی کشور دارد.

سید علی خامنه ای مدتهاست که خود را از جانب گروه مشایی-احمدی نژاد مورد تهدید می بیند. اسناد و پرونده های اطلاعاتی که احمدی نژاد-مشایی از لانه فساد موسوم به بیت رهبری دارد، از جنس تقلب در قراردادهای کوچک و صیغه های اجباری نیست، بلکه سخن از قرادادهای میلیارد دلاری و همدستی با باندهای جهانی که برای آینده ایران بسیار زیانبار خواهد بود، می باشد.

گروه مشایی-احمدی نژاد حتی پیش از دستیابی به این اسناد نیز می دانستند که چگونه این لانه فساد به جولانگاهی برای دزدان دانه درشت تبدیل شده و چگونه جاسوسان کشورهای دیگر از ترکیه و قطر گرفته تا چین و آمریکا در این آشیانه پلید، راست راست راه می روند و از کسی هم هراسی به دل راه نمی دهند.

احمدی نژاد - مشایی
پست ولایت فقیه
حتما خواهید پرسید پس چرا احمدی نژاد این اسناد را رو نمی کند؟
پاسخ این است که این اسناد و مدارک تنها در صورت بکارگیری درست و بهنگام می تواند ارزش خود را به عنوان سلاحی موثر نشان دهد. وگرنه به ابزاری بر ضد خود تبدیل خواهد شد.

گروه احمدی نژاد-مشایی می داند که برای پیشبرد برنامه هایش نیاز به آرامش در کشور دارد. آنها در پی قدرت گرفتن از راه انتخابات هستند تا با بکارگیری پارلمان، پست ولایت فقیه را از هرم سیاسی ایران حذف کنند. دلیل آن هم این است که این پست من دراوردی که دارای قدرتی نامحدود در سیاست کشور نیز می باشد، توسط هیچ ارگان مستقل قانونی قابل پیگرد و کنترل نیست و بهمین دلیل نیز می تواند هر جا که لازم ببیند در کار دولت مزاحمت و کارشکنی کند.

تجربه دوره نخست ریاست جمهوری، به احمدی نژاد آموخت که با بودن ولایت فقیه قادر به پیش بردن هیچکدام از برنامه هایش نخواهد بود. مهمترین بخش دولت در زیر کنترل پنهان و آشکار ولایت فقیه و لانه فساد او قرار دارد . از دوران ریاست جمهوری دزد دانه درشت، رفسنجانی، رسم بر این بوده است که چهار وزارتخانه مهم امور خارجه، کشور، دفاع و اطلاعات بطور مستقیم از سوی لانه فساد ولایت فقیه تعیین بشوند. خاتمی نیز هیچگاه از خود، جسارت مخالفت با این کار غیر قانونی را نشان نداد. احمدی نژاد نخستین رئیس جمهوری است که در برابر خامنه ای و لانه فساد او، که سرچشمه بسیاری از نابسامانی های کنونی در کشورمی باشد، قد علم کرده است.

حیدر مصلحی
فضای امنیتی-پلیسی
از سوی دیگر خامنه ای و لانه فساد او بخوبی از آنچه که گروه مشایی-احمدی نژاد برای آنها در سر پرورانده است آگاهند. آنها دریافته اند که اگر شرایط به همین گونه پیش برود، گروه مشایی-احمدی نژاد نه تنها مجلس بلکه ریاست جمهوری آینده را نیز در دست خود خواهند گرفت.

دزدان وطنفروشی که درلانه فساد خامنه ای گرد آمده اند، آنقدر در نزد ملت ایران بدنامند که کوچکترین شانسی در برابر گروه مشایی-احمدی نژاد نخواهند داشت. خامنه ای می داند که تنها در یک صورت می تواند شرایط را به سود خود تغییر دهد و آن این است که با ایجاد تنش و آشوب، جوی امنیتی-پلیسی در کشور برقرار کرده و از راه آن گروه مشایی-احمدی نژاد را زیر فشار بگذارد. در این فضا حتی قادر خواهد بود که کاندیداهای گروه مخالف را رد صلاحیت کرده و انتخابات را به سود خود تغییر دهد.

پروژه بدنام کردن مشایی و یارانش
چند ماه پیش، زمانی که احمدی نژاد از شنود مشایی توسط مصلحی، وزیر اطلاعات آگاه شد، او را برکنار کرد. با این که بعدها مصلحی به کابینه برگشت، ولی خانه نشینی اعتراضی احمدی نژاد نشان داد که به این آسانی ها زیر بار زور نمی رود. از همان زمان بود که آخوندهای لانه فساد پروژه بدنام کردن مشایی و دیگر یاران احمدی نژاد را کلید زدند.

اکنون چند ماه از آغاز این پروژه می گذرد ولی هوشیاری و واکنش بهنگام احمدی نژاد و یارانش سبب شکست این پروژه شده است به گونه ای که حنای اتهام جریان انحرافی و نام هایی از این دست دیگر رنگ ندارد. آخرین مورد از دست و پا زدنهای بیهوده آخوندها، چند هفته پیش در روزنامه ایران شکل گرفت. طرح دستگیری علی اکبر جوانفکر، با واکنش درست و بهنگام احمدی نژاد نقش بر آب شد.

علی اکبر جوانفکر - مشایی
فضای جنگی-امنیتی
این ماجرا نشان داد که آخوندها و لانه فساد خامنه ای دیگر نمی تواند با ایجاد جو امنیتی در کشور، احمدی نژاد و یارانش را بترساند. برنامه هایی که آخوندها در این راستا ریخته بودند، همگی با شکست پایان یافتند.

این بود که دست بدامن ایجاد درگیری با کشورهای دیگر و تنش در سیاست خارجی شدند تا با ایجاد جو جنگی-امنیتی دولت و گروه احمدی نژاد-مشایی را زیر فشار بگذارند. هدف آنها بیش از آنکه اعتراض به انگلستان باشد، جلوگیری از پیروزی گروه مشایی-احمدی نژاد در انتخبات آینده است.

گسترش اختلافات
اختلافات لانه فساد با گروه احمدی نژاد-مشایی روز به روز گسترده تر خواهد شد. آخوندها دست به هر کاری، حتی بمبگذاری و ایجاد تنش های قومی خواهند زد تا چوب لای چرخ دولت بگذارند. البته به نظر می رسد که هر چند وجود آرامش در کشور برای گروه احمدی نژاد-مشایی و پیشبرد برنامه هایشان بسیار مهم است، ولی آنها خود را برای روزهای پر تنش نیز آماده کرده اند. احمدی نژاد، اگر لازم شود، برای رو کردن اسناد و افشای لانه فساد خامنه ای و دزدان پیرامون او، حتی لحظه ای هم درنگ نخواهد کرد.

اهورامزدا ایرانزمین را از دروغ، دشمن و خشکسالی نگاه دارد!

________________________
____________________________________________________

Cherā be sefārate Engelestān hamle shod?

Hamle be sefārate Engelestān
Barāye yāftane pāsokh, dar āghāz bāyad did in hamle konandegān che kasāni budeand va che kasāni ānhā rā poshtibāni mikardeand va mikonand.
Chand ruz pish az in hamle, seyyed Ali Khāmeneyi zemne sar dādane shoārhāyi bar zedde Engelestān, be qadrdāni az basijiān pardākhte va ānhā rā mourede setāyesh qarār dād.

Kasāni ke az ānhā be onvāne dāneshju yād shode ast, be rāsti, goruhi dastchin shode az basijiāne havādāre Khāmeneyi hastand ke bā barnāmerizi va hamāhangi az pish, dast be chonin kāri zadeand. Poshtibāniye chehrehāye badnāmi mānande Lārijāni ke sar dar ākhore Beyte Rahbari dārad, in didgāh rā taqviyat mikonad.

Hadaf az hamle be sefārat
Shāyad kami shegeftangiz be nazar beresad vali hadafi ke hamle konandegān be sefārat dar peye ān budeand, bish az ān ke be siāsate khāreji marbut bāshad, sar dar keshmakeshhāye daruniye keshvar dārad.

Seyyed Ali Khāmeneyi moddathāst ke khod rā az jānebe goruhe Mashāyi-Ahmadineĵād mourede tahdid mibinad. Asnād va parvandehāye ettelāāti ke Ahmadineĵād-Mashāyi az lāneye fesāde mousum be Beyte Rahbari dārad, az jense taqallob dar qarārdādhāye kuchak va sighehāye ejbāri nist, balke sokhan az qarārdādhāye miliārd Dolāri va hamdasti bā bāndhāye jahāni ke barāye āyandeye Irān besyār ziānbār khāhad bud, mibāshad.

Goruhe Mashāyi-Ahmadineĵād hattā pish az dastyābi be in asnād midānestand ke chegune in lāneye fesād be joulāngāhi barāye dozdāne dānedorosht tabdil shode va chegune jāsusāne keshvarhāye digar az Torkiye va Qatar gerefte tā Chin va Āmrikā dar in āshiāneye palid, rāst rāst rāh miravand va az kasi ham harāsi be del rāh namidahand.

Mashāyi-Ahmadineĵād
Poste Velāyate Faqih
Hatman khāhid porsid pas cherā Ahmadineĵād in asnād rā ru namikonad?
Pasokh in ast ke in asnād va madārek tanhā dar surate bekārgiriye dorost va behangām mitavānad arzeshe khod rā be onvāne selāhi moasser neshān bedahad. Vagarna be abzāri bar zedde khod tabdil khāhad shod.

Goruhe Ahmadineĵād-Mashāyi midānad ke barāye pishborde barnāmehāyash niāz be ārāmesh dar keshvar dāad. Ānhā dar peye qodrat gereftan az rāhe entekhābāt hastand tā bā bekārgiriye pārlemān, poste Velāyate Faqih rā az herame siāsiye Irān hazf konand. Dalile ān ham in ast ke in poste mandarāvardi ke dārāye qodrati nāmahdud dar siāsate keshvar niz mibāshad, tavassote hich orgāne mostaqele qānuni qābele peygard va kontorol nist va be hamin dalil niz mitavānad har jā ke lāzem bebinad dar kāre doulat mozāhemat va kārshekani konad.

Tajrobeye doureye nokhoste riāsate jomhuri, be Ahmadineĵād āmukht ke bā budane Velāyate Faqih qāder ba pish bordane hichkodām az barnāmehāyash nakhāhad bud. Mohemtarin bakhshe doulat dar zire kontorole penhān va āshkāre Velāyate Faqih va lāneye fesāde u qarār dārad. Az dourāne riāsate jomhuriye dozde dānedorosht, Rafsanjāni, rasm bar in bude ast ke chahār vezāratkhāneye mohemme Omure Khāreje, Keshvar, Defā va Ettelāāt be toure mostaqim az suye lāneye fesāde Velāyate Faqih tayin beshavand. Khātami niz hichgāh az khod, jesārate mokhālefat bā in kāre gheyre qānuni rā neshān nadād. Ahmadineĵād nokhostin rayisjomhuri ast ke dar barābare Khāmeneyi va lāneye fesāde u, ke sarchashmeye besyāri az nābesāmānihāye konuni dar keshvar mibāshad, qad alam karde ast.

Heydar Moslehi
Fazāye amniyati-polisi
Az suye digar Khāmeneyi va lāneye fesāde u be khubi az ānche ke goruhe Mashāyi-Ahmadineĵād barāye ānhā dar sar parvarānde ast āgāhand. Ānhā daryāfteand ke agar sharāyet be hamin surat pish beravad, goruhe Mashāyi-Ahmadineĵād na tanhā majles balke riāsate jomhuriye āyande rā niz dar daste khod khāhand gereft.

Dozdāne vatanforushi ke dar lāneye fesāde Khāmeneyi gerd āmadeand, ānqadr dar nazde mellate Irān badnāmand ke kuchaktarin shānsi dar barābare goruhe Mashāyi-Ahmadineĵād nakhāhand dāsht. Khāmeneyi midānad ke tanhā dar yek surat mitavānad sharāyet rā be sude khod taghyir dahad va ān in ast ke bā ijāde tanesh va āshub, jawi amniyati-polisi dar keshvar barqarār karde va az rāhe ān goruhe Mashāyi-Ahmadineĵād rā zire feshār begozārad. Dar in fazā hattā qāder khāhad bud ke kāndidāhāye goruhe mokhālef rā radde salāhiyat karde va entkhābāt rā be sude khod taghyir dahad.

Proĵeye badnām kardane Mashāyi va yārānash
Chand māhe pish, zamāni ke Ahmadineĵād az shonude Mashāyi tavassote Moslehi, Vazire Ettelāāt āgāh shod, u rā barkenār kard. Bā in ke baadhā Moslehi be kābine bargasht, vali khāneneshiniye eeterāziye Ahmadineĵād neshān dād ke be in āsānihā zire bāre zur namiravad. Az hamān zamān bud ke akhundhāye lāneye fesād proĵeye badnām kardane Mashāyi va digar yārāne Ahmadineĵād rā kelid zadand.

Aknun chand māh az āghāze in proĵe migozarad vali hushyāri va vākoneshe behangāme Ahmadineĵād va yārānash sababe shekaste in proĵe shode ast be guneyi ke hanāye ettahāme jaryāne enherāfi va nāmhāyi az in dast digar rang nadārad. Ākherin moured az dastopā zadanhāye bihudeye ākhundā, chand hafte pish dar ruznāmeye Irān shekl gereft. Tarhe dastgiriye Aliakbar Javānfekr, bā vākoneshe dorost va behangāme Ahmadineĵād naqsh bar āb shod.

Mashāyi-AliAkbar Javānfekr
Fazāye jangi-amniyati
In mājarā neshān dād ke ākhundhā va lāneye fesāde Khāmeneyi digar namitavānad bā ijāde jawe amniyati dar keshvar, Ahmadineĵād va yārānash rā betarsānad. Barnāmehāyi ke ākhundā dar in rāstā rikhte budand, hamegi bā shekast pāyān yāftand.

In bud ke dast be dāmane ijāde dargiri bā keshvarhāye digar va tanesh dar siāsate khāreji shodand tā bā ijāde jawe jangi-amniyati doulat va goruhe Ahmadineĵād-Mashāyi rā zire feshār begozārand. Hadaf ānhā bish az ān ke eeterāz be Engelestān bāshad, jelougiri az piruziye goruhe Mashāyi-Ahmadineĵād dar entekhābāte āyande ast.

Gostareshe ekhtelāfāt
Ekhtelāfāte lāneye fesād bā goruhe Ahmadineĵād-Mashāyi ruz be ruz gostardetar khāhad shod. Ākhundhā dast be har kāri, hattā bombgozāri va ijāde taneshe qoumi khāhand zad tā chub lāye charkhe doulat begozārand. Albatte be nazar mirasad ke harchand vojude ārāmesh dar keshvar barāye goruhe Ahmadineĵād-Mashāyi va pishborde barnāmehāyeshān besyār mohem ast, vali ānhā khod rā barāye ruzhāye portanesh niz āmāde kardeand. Ahmadineĵād agar lāzem shavad, barāye ru kardane asnād va efshāye lāneye fesāde Khāmeneyi va dozdāne pirāmune u, hattā lahzeyi ham derang nakhāhad kard.

Ahurāmazdā Irānzamin rā az dorugh, doshman va khoshksāli negāh dārad!